daisy
the flowers



REPLACE CBOX HERE

Template were made by flwsdaisy. Image was taken from transparent and tutorial from wanaseoby.xoxo
Puisi Moden Tingkatan 4
Selasa, Oktober 23 | Selasa, Oktober 23, 2012 | 0Comment

Assalamualaikum :')


Harga Remaja - Rahman Shaari .

Maksud :')
Dalam rangkap pertama :
Penyajak menilai harga seorang remaja yang bebas daripada perasaan kecewa dan kukuh serta teguh peribadinya dalam menempuh kehidupan .
Dalam rangkap kedua :
Penyajak bertanyakan tentang cara remaja mengisi usia remaja , iaitu adakah mereka akan hidup dalam keadaan ragu-ragu akibat cinta yang rendah nilainya dan adakah remaja mengamalkan ajaran daripada ilmu yang sukar untuk diperoleh ?
Dalam rangkap ketiga :
Penyajak menjelaskan bahawa remaja amat bernilai dan tiada taranya . Nilai seorang remaja terletak pada pendirian , keberanian dan ilmu yang ada pada diri mereka .
Dalam rangkap keempat :
Penyajak menasihati remaja supaya mengisi usia remaja mereka dengan menentukan hala tuju dan matlamat hidup .

Persoalan :')
Dugaan hidup seorang remaja 
- Remaja perlu melalui kesukaran dan cabaran yang pelbagai dalam meneruskan kehidupan .
Remaja amat tinggi nilainya 
- Remaja yang mempunyai ciri yang positif seperti mempunyai pendirian , berani , dan berilmu amat tinggi nilainya .
Kepentingan mempunyai hala tuju 
- Remaja yang menetapkan hala tujunya akan berjaya dalam menempuh alam remaja .
Pengisian alam remaja
- Remaja menentukan sendiri pengisian alam remajanya .

Nilai :')
Berhati-hati
= Remaja wajar berhati-hati ketika menikmati usia remaja .
Keberanian 
= Nilai seorang remaja dipengaruhi oleh keberaniannya .
Berilmu 
= Remaja yang berilmu akan dihargai .
Berpendirian teguh
= Remaja dituntut mempunyai pendirian yang teguh dalam menjalani kehidupan .
Rasional
= Remaja yang rasional dapat menentukan hala tuju kehidupannya . 

Pengajaran :')
  • Remaja perlulah menempuh alam remaja dengan berhati-hati .
  • Remaja mestilah berani menjalani kehidupan bermasyarakat .
  • Remaja hendaklah berusaha untuk menjadi insan yang berilmu .
  • Remaja mestilah mempunyai matlamat dan hala tuju dalam kehidupan .
  • Remaja perlulah menggunakan ilmu untuk mengelakkan diri daripada kesesatan .



Di Perpustakaan - Shafie Abu Bakar .

Maksud :>
Dalam rangkap pertama :
Penyajak menjelaskan bahawa tatkala memasuki perpustakaan dia terasa sesuatu yang bertentangan , iaitu daripada keadaan panas kepada keadaan yang sejuk . Keadaan di perpustakaan begitu senyap dan menjadi tempat orang yang berilmu terus mencapai ilmu di situ . Di mana-mana sahaja kelihatan pengguna perpustakaan tunduk meneliti sumber ilmu .
Dalam rangkap kedua :
Penyajak membawa pembaca mengamati ruang koleksi buku . Dia berasakan bahawa dirinya terlalu kerdil di situ kerana terdapat terlalu banyak buku di situ yang sesetengahnya telah begitu lama disimpan dan dirujuk . Sesungguhnya terdapat terlalu banyak sumber ilmu di situ dan tidak mungkin penyajak mampu membaca kesemuanya . Menurut penyajak lagi , segala yang dicatatnya terlalu sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang ada di situ . Perpustakaan merupakan pusaka tinggalan generasi terdahulu yang menyimpan khazanah peradaban manusia sejak sekian lama .
Dalam rangkap ketiga :
Penyajak berasakan bahawa berada di perpustakaan menjadikan dirinya seorang yang dahaga akan ilmu yang berada di gedung ilmu yang begitu luas . Menurut penyajak , walaupun banyak ilmu telah diperolehnya di perpustakaan , tetapi keinginannya untuk terus meneroka ilmu di situ tidak akan berkesudahan .

Persoalan :>
Keperluan ilmu dalam kehidupan 
- Untuk menempuh kehidupan , memiliki ilmu menjadi suatu kewajipan . Atas kesedaran ini , ramai yang berkunjung ke perpustakaan . 
Ilmu tiada hadnya
- Ilmu tidak pernah ada garis penamatnya . Semakin banyak kita mengkaji sesuatu semakin banyak perkara yang sebenarnya kita belum tahu . 
Perpustakaan sebagai sumber rujukan perkembangan peradaban manusia 
- Perpustakaan menyimpan pelbagai buku yang merakamkan perkembangan peradaban manusia tanpa batas waktu .
Keadaan di perpustakaan yang kondusif untuk mencari ilmu 
- Perpustakaan merupakan tempat yang sunyi dan penuh dengan ilmu . Ramai orang mencari ilmu di situ .

Nilai :>
Mematuhi peraturan 
= Di perpustakaan situasinya sepi kerana masing-masing mematuhi peraturan supaya tidak bising di perpustakaan .
Ketekunan 
= Pengguna perpustakaan tekun mendapatkan maklumat daripada sumber yang dibaca .
Keinsafan 
= Penyajak insaf bahawa masih banyak ilmu yang belum diteroka .
Kerajinan 
= Orang yang rajin , komited mencari ilmu dan maklumat di perpustakaan .
Menghargai warisan ilmu 
= Perpustakaan menyimpan pelbagai maklumat yang diturunkan daripada satu generasi ke generasi yang lain dan warisan ini perlu dihargai .

Pengajaran :>
  • Kita mestilah mematuhi peraturan yang ditetapkan apabila mengunjungi perpustakaan .
  • Kita mestilah tekun dalam usaha mencari ilmu .
  • Kita perlulah sedar bahawa ilmu tidak ada hadnya .
  • Kita mestilah memanfaatkan sepenuhnya kemudahan yang disediakan di perpustakaan .
  • Kita seharusnya menghargai warisan generasi lama yang diturunkan dalam bentuk penulisan .



Mahsuri - Zurinah Hassan .

Maksud :]
Dalam perenggan pertama :
- Penyajak membicarakan nama Mahsuri amat sinonim degan Pulau Langkawi yang sentiasa menerima tetamu . Sejarah hidupnya sentiasa diperkatakan . Penderitaan yang dilaluinya terakam pada kesan tinggalan ( telaga tujuh ) . Selama tujuh keturunan Langkawi menerima padah akibat sumpahan Mahsuri . Tiada pembangunan di situ akibat bumi Langkawi disimbah darah orang yang tidak bersalah . Sumpahan Mahsuri sebenarnya telah menjadikan Mahsuri begitu terkenal seperti sekarang .
Dalam rangkap kedua :
Penyajak beranggapan ada orang yang mengatakan bahawa Mahsuri sebenarnya tidak pernah hidup . Kewujudan Mahsuri hanyalah khayalan seorang penulis . Ada orang yang mengatakan bahawa Mahsuri sememangnya wujud . Walau bagaimanapun , bahasa yang digunakan oleh seorang penulis menjadikan kisah Mahsuri lebih hebat daripada kehidupannya yang sebenar . Sastera mempunyai peranan penting di negara kita . Tanpa kiah Mahsuri , Langkawi tidak akan membangun seperti Langkawi yang ada sekarang . Mahsuri       menjadikan Langkawi begitu terkenal dan sastera pula telah menjadikan negara kita dikenali .

Persoalan :]
Perubahan yang berlaku di Pulau Langkawi 
- Keadaan Langkawi telah berbeza selepas tamat sumpahan tujuh keturunan . Langkawi kian terkenal kini .
Kemasyhuran kisah Mahsuri 
- Kisah Mahsuri diketahui umum menyebabkan ramai yang tertarik untuk ke Langkawi untuk menyaksikan tinggalan Mahsuri .
Peranan sastera dalam memasyhurkan Mahsuri dan Langkawi 
- Penulis bertanggungjawab menjadikan kisah Mahsuri begitu hebat daripada kehidupan Mahsuri yang sebenar .
Pandangan tentang kewujudan Mahsuri 
- Kewujudan Mahsuri menimbulkan polemik , iaitu sama ada dia wujud atau sebaliknya .

Nilai :]
Kreatif 
= Kekreatifan penulis menjadikan perjalanan kehidupan Mahsuri kelihatan begitu hebat .
Menghargai sastera
= Sastera dihargai kerana mampu menjadikan negara kita dikenali dan hebat .
Kesyukuran 
= Nilai ini timbul kerana Langkawi telah bebas daripada sumpahan Mahsuri dan kini berkembang maju .
Rasional 
= Berfikiran rasional akan menjauhkan kita daripada memiliki sifat dendam dan hasad dengki .

Pengajaran :]
  • Kita mestilah menggunakan kekreatifan yang kita miliki untuk memartabatkan negara yang tercinta .
  • Kita tidak seharusnya memiliki sifat dendam .
  • Kita mestilah mengingati tokoh yang menjadikan negara kita terkenal .
  • Kita mestilah bersyukur atas kemajuan yang kita kecapi hari ini .




                                                                                                                                            Ikhlas dari ,
                                                                                                                                       Capital Maisara :)